Microlattice - O metal mais leve do mundo (Boeing)
This is the world's lightest metal - Microllatice by Boeing
Um metal composto de ar pode soar como algo impossível, mas a Boeing quer provar esse conceito e aplicá-lo na indústria aeronáutica. A maior fabricante de aviões do mundo afirma ter criado o “metal mais leve do mundo”, composto por “99,99% de ar”. A tecnologia foi elaborada em parceria com a Universidade da Califórnia, o HRL Laboratories e o Instituto de Tecnologia da Califórnia, nos Estados Unidos.
Como explica a Boeing, o material é composto de inúmeros microtubos metálicos mais finos que um fio de cabelo entranhados entre si para formar uma malha fina, leve e ultrarresistente – por isso a fabricante diz que seu novo metal é composto na maior parte por ar.
No vídeo divulgado pela fabricante, a pesquisadora Sophia Yang, no HRL Laboratories, explica o conceito utilizando o cenário de um ovo caindo de um prédio de 25 andares para destacar as potencialidades do novo metal. De acordo com Sophia, enquanto normalmente seria necessário envolver o ovo em inúmeros metros quadrados de plástico bolha para ele não quebrar após a queda, bastariam apenas algumas camadas do novo metal para protegê-lo.
A Boeing afirma que o metal, devido a forma de sua composição, é capaz de absorver grandes forças de impacta sem transferi-las para seu interior. Segundo declarações da doutora Yang, usar esse material mais leve na fabricação de aviões pode colaborar consideravelmente para a economia de combustível.
English version:
A few years ago, researchers created the world's lightest metal for Boeing, and now the airline has shown it off for the first time in this new video. Called microlattice, the material is 100 times lighter than styrofoam but is as rigid as metal, which means that it has some pretty exciting applications - not limited to being able to balance on top of a dandelion.
Microlattice was inspired by the structure of our bones, which are very rigid on the outside but mostly hollow on the inside, which means they can't be easily crushed, but are lightweight enough for us to carry around all day. The new Boeing metal mimics this, and despite its rigid exterior, it has a 3D open-cellular polymer structure, which means its structure is 99.99 percent air.
The lattice in the metal is made up of interconnected hollow metal tubes - constructed from nickel, in the case of the prototype. Each of these tubes has a wall thickness of just 100 nanometres, which is 1,000 times thinner than human hair.
These open cells in the structure give microlattice huge compression potential, which means it can absorb a whole lot of energy.
In the video above, Sophia Yang, a research scientist at HRL Laboratories (a joint Boeing venture), explains that the microlattice could be used in something like the egg drop challenge, to protect an egg being dropped from 25 storeys with very little material required. By comparison, you'd need to wrap an egg in around a metre (or just over three feet) of bubble wrap to keep it safe when dropped the same distance.
That means that it could help Boeing build aeroplanes that are significantly lighter - but just as tough - as today's models. "In the future the material could help Boeing save a lot of weight make aeroplanes more fuel efficient," Yang explains.
HRL laboratories also does research and development from General Motors, so we may see the material pop up in automobiles in the future too.
Fontes: Cnet / Uol
Via sciencealert.com
Learn more about Boeing Innovations at http://www.boeing.com/innovation/
Tradução: Thiago Vinholes
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